ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام به هم ریخته است
نوشته شده توسط : alipour
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه یادآوری آیت‌الله احمد جنتی به احمدی‌نژاد می‌گوید: یک عدد دو دفعه بحث‌هایی درباره احمدی‌نژاد شد و یک بار نیز خود ایشان حضور داشت . تذکر‌هایی داده شد، اما ما در اصل کشانده شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم . 
ساختار 
مجمع تشخیص مصلحت نظام به نیز ریخته است 
تیم سیاسی پایشگر- یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه یاد‌آوری آیت‌الله احمد جنتی به احمدی‌نژاد می‌گوید: یک عدد دو دفعه بحث‌هایی در رابطه احمدی‌نژاد شد و یک توشه نیز خویش ایشان حضور داشت . تذکر‌هایی داده شد، ولی ما اساسا کشانده شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم . 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، محمدرضا باهنر با ۲۸ سال سابقه نمایندگی، یک عدد از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده هست . او که درحال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در گفت‌وگو با ایرناپلاس بر مبنا تجربه خود می‌گوید مدیریت مجلس باید بر قلب نماینده‌ها حکومت کند خیر بر جسم آن ها . وی تأکید داراست که بایستی رئیس مجلس لابی‌گر قدرتمند و خیر و خوبی باشد . 
 
باهنر 
همینطور در این مذاکره از خط قرمز رنگ فساد برای خویش در مجلس گفته و همچنین قصه تازه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام دارااست که در ادامه، مشروح این مصاحبه را می‌خوانید: 
در مصاحبه‌ای گفته بودید که رئیس مجلس دهم به یاد اینکه فراکسیون اکثریتی وجود ندارد و سه فراکسیون بودن، برای لاریجانی طاقت فرسا است . 
خواسته شما از عبارت «مدیریت مجلس» چیست؟ برداشت‌های زیادی می‌توان از این عبارت داشت؟ 
مجلس شورای اسلامی اگر‌چه یک عدد از سه قوه می‌باشد و به تعبیر و تفسیر امام(ره) در رأس امور قرار دارد،‌ البته مجلس با بقیه قوا تفاوت دارد . از این جهت، که رئیس مجلس نه‌تنها همکارانش را خودش گزینش نمی‌کند، بلکه چه بسا نواب، دبیر و هیأت رئیسه را نیز تعیین نمیکند . براین اساس به اصطلاح تعامل دو طرفه میباشد یا دست مدیریت مجلس همواره زیر ساطور نمایندگان قرار دارد و بایستی طوری مجلس را اداره کند که نمایندگان به رئیس مجلس اعتماد نمایند . 
 
منظور شما این هست که مدیر مجلس بتواند برای نمایندگان انتخاب تکلیف کند و او معین کند چه چیزی رد و یا این که ثبت بشود؟ چون همین شرایط کنونی نیز خیلی‌ها معتقدند که علی لاریجانی تمامی کاره مجلس میباشد . 
 
خیر این‌گونه نیست . رئیس‌جمهوری در حالتی که از یک وزیری دلخور شود به‌راحتی عزلش میکند یا مدیر قوه قضاییه هم به همین‌ صورت معاونان را تعیین و برکنار می نماید . ولی در صورتیکه مدیر مجلس از نائب مدیر خوشش نیاید، چاره‌ای جز همیاری ندارد . یک بار یکی از نمایندگان، یادآوری آیین‌نامه‌ای بخشید و من گفتم یاد‌آوری وارد نمیباشد . نماینده عصبانی شد گفت ما خودمان شما را به آن بالا فرستادیم و خودمان هم شما را زیر می آوریم . اینجانب از پشت تریبون از «رو نرفتم» و گفتم کاملاً درست می گویید و از لحاظ حقوقی من با رأی شما اینجا نشسته‌ام و هر وقت عزم کنید تحت می‌آیم ولی تا موقعی که اینجا نشسته‌ام از اختیاراتم به کارگیری و به وظایفم فعالیت میکنم و دوستی و خاله‌بازی و رفیق‌بازی نیز نداریم . اینجانب موظفم آیین‌نامه را اجرا کنم . 
 
الان که میگویند مدیریت مجلس کلیه کاره است باید شخصی مثال بزنم . مثلاً مدیریت مجلس، مجلس را تحویل یک فردی می‌دهد مثلاً عبد که قریه سال سابقه نایب رئیسی را دارم و اطمینان یاد دارد و راحت مجلس را تحویل نایبش می‌دهد . یک موقع مدیریت مجلس نایبی داراست که سال نخستین کارش در این سمت است . 
 
مانند آقای مطهری . 
 
بله . برادر خیر و خوبی است . یک دفعه از اینجانب سؤال کردند که مدیریت آقایان پزشکیان و مطهری را می‌پسندی، من گفتم که در صورتی‌که بخواهید سال اولیه آقایان را با سال آخر اینجانب مقایسه کنید، بی‌انصافی هست، ولی در‌صورتی‌که با سال نخستین نایب رئیسی من مقایسه کنید، آری خیلی هم عالی دارا هستند اداره می‌نمایند و عالی دارا هستند مسلط می گردند . 
 
مدیریت 
کردن یعنی نظم و انضباط مجلس را حفظ کردن و یا لابی کردن برای اهدافی مشخص؟‌ 
تا مجلس دهم همیشه فراکسیون‌های بخش کمتر و اکثریت بود، اما الان برای این که چیزی از مجلس دربیاید، باید دو فراکسیون را به هرقیمتی که می باشد به هم نزدیک نمایند . بایستی رئیس مجلس لابی نماید این‌ها را کنار هم بنشاند . ما می‌بینیم که یک رخداد غیرمترقبه در مجلس می‌افتد و مجلس دهم سه وزیر را استیضاح می‌نماید و مجدد به هر سه رأی عمده میدهد . خواسته این می‌باشد که باید مدیریت مجلس لابی‌گر قوی و نیکی باشد . رئیس مجلس می بایست بر قلب نماینده‌ها حکومت نماید خیر بر جسم آنها . باید توان و نفوذ داشته باشد . 
 
از 
لحاظ خودتان،‌شما تجربه عالی و موفقی در لابی‌گری داشته‌اید؟ 
بعضا لابی‌گری را مذموم و برخی ممدوح می‌شمارند . اصلی این می باشد که تصورمان از لابی‌گری چه باشد . یک موقع فردی می‌خواهد با لابی‌گری نمایندگان دیگر را هم رأی خودش کند، خب بایستی اعلام کرد که قرار مستمر نمایندگان همین می باشد . تمامی دنبال این هستند که رأی سایر نمایندگان را با خویش همسو نمایند . این در حالتی که لابی‌گری باشد خیلی خوب است، اصلاً در اسلام امربه‌معروف و نهی از منکر یک جور لابی می‌باشد . 
 
شما 
چگونه لابی‌گری می‌کردید؟ 
یک موقع برای لابی‌گری از ابزار پول، تهدید، خشونت و زیر‌آب زدن استفاده می‌کنند که این بد میباشد . 
 
شما 
از چه ابزاری به کار گیری می‌کردید؟ 
اینجانب ادعایم این می باشد که عملکرد می کردم نمایندگان را قانع کنم . بعضا نمایندگان خیلی وقت‌ها به یک رأی قطعی نمی‌رسیدند،‌ از اینجانب سؤال می‌کردند که حیث تو چه هست و به نظر من اعتماد می‌کردند . نمایندگان مجلس از لحاظ آیین‌نامه‌ای یک رأی بیشتر ندارند چه رئیس مجلس و چه نماینده اقلیت‌ها . ولی نماینده‌ها حوزه نفوذ رأی‌شان گوناگون است . یک نماینده به‌اندازه ۷۰ نفر حوزه نفوذ رأی داراست البته برخی حتی حوزه نفوذ رأی خود را هم ندراند . یعنی موقع رأی دادن گیج می شوند . 
 
اسم پول را به‌عنوان یک عدد از ابزار لابی آوردید . آقای توکلی مشخصات و مصادیق روشنی از وجود فساد در مجلس شورای اسلامی گفته میباشد . با توجه به این‌که شما از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس هستید،‌ میتوانید مصادیقی از فساد در مجلس را بیان کنید؟ اما تابه‌حال ندید‌ه‌ام در مصاحبه‌های خود از مواجهه شدن با خرابی در مجلس روایتی گفته باشید . 
 
یک موقع میباشد که آدمی میخواهد تبلیغ با خرابی کند یک موقع نیز می‌باشد که می‌خواهد با فساد برخورد نماید . 
 
اول باید معلوم شود که کجا خرابی است . مثلاً آقای توکلی می‌گفت برخی نماینده‌ها حق‌القدم می‌گیرند . 
 
از آن بزرگ‌تر . در کل کشور گاهی مرز فساد معلوم نمیباشد . 
آیا وام گرفتن فساد است یا این که نه؟ آیا وام گرفتن و برای کار معلوم هزینه کردن خرابی می باشد یا این که نیست؟ 
شما 
که تجربه متعددی در مجلس دارید، بگویید چه دیده‌اید؟ 
یک موقع یکی می‌گوید یک نماینده دزدی کرد . می گوییم چرا نماینده‌ها را متهم می‌کنی، میگوید اینجانب گفته‌ام یک نماینده، گفتم تو بی‌خود کردی گفتی یک نماینده، اسمش را ببر چون این‌گونه هر ۲۹۰ نماینده جنایتکار می‌شوند و باید ۲۸۹ نماینده را تبرئه کنند . چه بسا بعضا چیزها مرزهایش معین نمی‌باشد . 
 
شما 
به‌عنوان یک نماینده و نایب مدیریت باتجربه و با تجربه مرزتان در مواجهه با خرابی چه بود؟ 
مثلاً یک نماینده به یک وزیر فشار می‌آورد که پروژه نیمه‌تمام عمرانی منطقه خودش را تمام نماید . این پروژه عمرانی را همگی مردم به کارگیری می‌کنند . یک عدد می گوید این پروژه، حق حوزه انتخابیه کناری بوده میباشد . نماینده جماعت خودش را مأمور آبادانی حوزه انتخابیه خودش میداند . من یکی از اشکالاتی که به مجلس نمایندگان دارم . . . 
 
از این دعوا خارج بشویم . 
شما حد و حدود خرابی در مجلس را چه می‌دانستید؟ 
می بایست بگوییم خرابی چی میباشد . یک موقع می‌باشد کسی میاید در مجلس مثلاً می‌گویم، یک استاد است دو ماه اول همت می‌نماید که خود را به وزارت نفت منتقل کند، خب این فساد می‌باشد . 
 
مصداق بگویید . 
 
نام ببرم؟‌ حتماً نمی‌برم، این فعالیت غلطی می باشد . این خرابی است . موقعی که تریبون به دست‌ می‌آوریم، یک آدمی را تبهکار کنیم . اینجانب می گویم که این فعالیت رسانه غلط است که اینجانب را جلوی دوربین نگه می‌دارد که اسم فاسد را ببرم . نام فاسد معاویه میباشد . 
 
آقای توکلی می گوید برخی نمایندگان حق‌القدم می‌گرفتند . درواقع یک مصداق اقدام فاسد را بیان می نماید تا رویه خرابی بسته شود . 
 
من از همین مصادیق میگویم . در مملکت چهار میلیون نفر بی‌کار هستند، به‌محض این که نماینده می‌شویم، فامیل‌هایمان استخدام می گردند . این‌ها وجود دارااست و بایستی جلوی آن گرفته شود . یک نماینده، استیضاح یک وزیر را امضا می کند و آن گاه پس میگیرد . می گوید من اشکالم به وزیر این بود که فلان بزرگ راه را تمام نکرده بود، حال تعهد گرفته‌ام که تمام کند . 
حالا سؤال این میباشد که این پس تصاحب کردن امضا فساد می باشد یا این که نیست؟ 
از اشتباهات خویش در مجلس بگویید . 
 
مشکلات من کم نیستند و بسیار می باشند . نماینده مجلس که هر روز در صحن و کمیسیون باشد، بایستی تصمیم بگیرد . رأی ممتنع هم در مجلس یعنی تصمیم . هر هنگامی نیز که نماینده تصمیم بگیرد، به وحی که متصل نیست، ممکن می‌باشد که تصمیم اشتباه باشد . در مجلس هفتم هنگامی که داشتند ارزش بنزین را آزاد می‌کردند، ما چشممان از تعدیل سال ۷۴ مرحوم هاشمی رضوان‌الله تبارک علیه، ترسیده بود و به همین خاطر، جلوی ارتقا بها بنزین را گرفتیم . آن گاه کار به جایی رسید که شم کردیم تصمیم اشتباهی بوده می‌باشد و درصورتی که به‌تدریج ارزش بنزین بالا آمده بود، روز جاری مرزوبوم ما در سکو اولیه یا این که دوم در شدت مصرف انرژی فقدان . 
 
از ایرادات سیاسی نیز بگویید . 
 
این‌که اصلاً چرا آمدم مجلس؟ در صورتیکه مجلس نیامده بودم و سراغ فعالیت دیگری می‌رفتم خوب تر بود . اما پشیمان نیستم از آمدن به مجلس، مزاح کردم . 
 
همان‌طور که خیلی‌ها می‌گویند، به لحاظ می‌رسد مجمع تشخیص مصلحت نظام همانند عصر قبل نمیباشد . 
لحاظ شما در این باره چیست؟ 
این عصر هنوز مجمع سرخط نیامده میباشد . دو علت دارد؛ یکی متأسفانه رئیس مجمع موقعیت جسمانی خوبی ندارند و نمی‌توانند حضور جدی داشته باشند . نکته دوم این‌که در حکم تازه رهبری برای مجمع، یک ضمیمه هست که در آن مطالباتی از مجمع مطرح شده هست و همین، میزان زیادی ساختار مجمع را به نیز ریخته و متغیر گردیده است . تا دوره‌های گذشته مجمع صرفا به رهبری برای گزینش سیاست کلی مشورت می‌داد اما اکنون مجمع عملاً می بایست سیاست‌گذاری کند . قبلاً ما سیاست‌نویسی داشتیم اما حال حاضر سیاستگذاری، تدوین، اجرا و همینطور تصاحب کردن بازخورد و تصحیح هم به آن طولانی تر شده هست . این فرآیند‌ها هنوز در مجمع و دبیرخانه آخرین نشده و مقداری عمل لنگ می باشد . 
 
برخی می‌گویند شرایط کنونی در مجمع آقای رضایی همگی کاره است . 
 
آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص می‌باشند . بله! در غیبت مدیریت عملاً شغل های اداری و تحقیقی در دست ایشان میباشد و فرمان عمل جلسه را گزینش می کنند . 
پایگاه خبری تحلیلی
 
یاد آوری 
آیت‌الله جنتی به احمدی‌نژاد 
از 
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شنیدم که آقای جنتی به آقای احمدی‌نژاد به خاطر بیانات و مواضع‌شان گویا در کناره و یا این که یک عدد از جلسات مجمع یاد‌آوری داده‌اند، شما در جریان این روایت هستید؟ 
این‌ها گاهی پیش می آید . یک عدد دو دفعه، بحث‌هایی درباره احمدی‌نژاد شد و یک توشه نیز خود ایشان حضور داشت . تذکرهایی داده ‌شد، البته ما اصولاً کشانده شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم و اینجانب نیز از افرادی بودم که روایت را متوقف کردم . یعنی گفتیم اگر اختلاف و موضع سیاسی خارج باشد به صحن مجمع نباید بیاید . 
 
هر روز خبرهای مختلفی از مشهد مقدس میاید . 
یک توشه کنسل سخنرانی و کنسرت یک توشه نیز تهدید نماینده‌ها! حالا نیز که آقای رئیسی گروه نظامی جدیدی برای آستان قدس فعال سازی کرده، تعبیر شما از این اقدامات در شهر مشهد مقدس مقدس چیست؟ 
خبر‌ها را بایستی پیگیری کنم . شما دارید خبر می‌دهید . ابداً تهدید نماینده‌ها را نشنیده‌ام، کی چه‌کار کرده می باشد . 
 
نظرتان در رابطه ورود زنان به ورزشگاه‌ها چیست؟ بالاخره این یک خواسته دورازشوخی منتخب از جامعه روز جاری میباشد . 
 
باید مقامات مشاجره و تحلیل کنند و اینجانب شرایط فعلی نظر خاصی ندارم . 




:: برچسب‌ها: پایگاه خبری تحلیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: